NYHETER

Faktura via E-faktura

E faktura

Nu finns möjlighet att ta emot elektronisk faktura, eller e-faktura, från VBK. E-faktura innebär att du istället för en räkning i brevlådan, eller via e-post, får räkningen elektroniskt direkt till din internetbank.

Så aktiverar du e-faktura från VBK. För att kunna ta emot e-faktura behöver du först göra en anmälan via din internetbank. Detta gör du genom att först logga in på din bank och sedan väljer e-faktura. Därefter ska du kunna klicka dig fram och få upp en lista med avsändare, dvs. företag och organisationer som erbjuder e-faktura. I den listan söker du fram och väljer Viggbyholms Båtklubb och slutför din anmälan genom att följa instruktionerna.

Så funkar e-faktura. E-fakturan landar per automatik i din internetbank med samtliga uppgifter förifyllda. Du slipper alltså mata in alla sifferuppgifter manuellt, vilket är både smidigt och minskar risken felskrivningar. Om det behövs kan du välja att ändra belopp och betalningsdag innan du godkänner fakturan för betalning. Det går även att granska och skriva ut hela fakturan genom att öppna upp den i pdf-format.

Fördelar och fakturarutiner. E-faktura underlättar VBK:s fakturahantering avsevärt och medför även lägre kostnader, jämfört med frankerade fysiska brev. Men e-faktura undanröjs även risken att fakturor skickade per e-post missas eller kanske hamnar i fel inkorg hos mottagaren. Av de skälen ser vi därför gärna att så många medlemmar som möjligt, redan nu, anmäler att de vill ha e-faktura.

Framöver kommer VBK:s fakturor i första hand skickas som e-faktura (till de medlemmar som har anmält sig för e-faktura) i andra hand via e-post och i tredje hand som ett brev via vanlig postgång. Påminnelser för obetalda fakturor kommer även i fortsättningen skickas som fysiska brev.

Hamnkontoret

Kontaktuppgifter till hamnkontoret