Avtal

Inom klubben finns ett flertal olika avtal som berör medlemmar och deras båtar i hamnen.

Det är inte klubbens syfte att tillhandahålla platser till företag och deras verksamhet, t ex uthyrning.

Det är inte tillåtet att hyra/låna ut plats till annan eller att lägga upp annan båt på avtalad plats. Andrahandsuthyrning kan leda till uppsägning av platsen.

Bryggplats.

• För båtars förtöjning vid någon av bryggorna A-G eller våra svajbojar norr om A-bryggan. I detta avtal ingår utnyttjande av ramp för den specifika båten.

Upplagsplats

• Vinterplats på plan
  • Vinteruppställning av båt på trailer
  • Plats för jolle
  • Sommaruppställning av trailer
  • 2,4 segelbåtar, uppställningsplats inklusive tillgång till lilla motorkran

Ramp

• Tillgång till rampen för båt med avtal i hamnen d.v.s ramp-, brygg- eller vinteravtal. Tillgången till rampen är begränsad vid de tider när VBK genomför organiserad torr eller sjösättning.

Bodfack

• Tillgång till ett mindre bodfack där båtprylar kan förvaras. Sommar och/eller vinteravtal.

Uppsägning av avtal

Vill medlemmen avsluta sitt avtal skall detta meddelas hamnkontoret. Om avtal om upplagsplats sägs upp före förste augusti eller om avtal om bryggplats sägs upp före första mars kan erlagd avgift återbetalas.

Om avtal sägs upp efter dessa datum kan klubben inte återbetala avgiften. Anledningen till att återbetalning inte kan ske är att det kan vara svårt för klubben att hitta någon annan som kan få avtalet och erlägga avgiften.

OBS!  När du förändrar ditt båtinnehav eller gör förändring i avtalet skall nycken lämnas in till hamnkontoret för utbyte till nyckel med rätt behörighet.

Om du avslutar ditt medlemskap och lämnar klubben, ska nyckeln naturligtvis och enligt våra stadgar återlämnas till hamnkontoret.– Om din nyckel förkommer anmäl det genast till hamnkontoret

Försäljning av båt

Om medlem säljer sin båt överförs inte upplagsplatsen/bryggplatsen automatiskt till den nye ägaren. Den nye ägaren måste först bli medlem och ställa sig i kö och bli tilldelad plats enligt de regler som gäller för köande.

Skulle båten säljas under vintersäsong kan ett tillfälligt avtal ingås med den nye ägaren. Detta avtal reglerar förhållandet mellan klubben och den nye ägaren fram tills det att båten sjösatts och lämnat hamnen för gott.

Delägande av båt

Delägarna måste vara medlemmar i klubben. Delägarna är solidariskt ansvariga mot klubben.