Hjärtstartaren räddar liv

I Vaktlokalen i hamnen finns en hjärtstartare

Hjartstartare logo

Eller defibrillator som det egentligen heter. Vimpeln har öppnat skåpet och tittat lite närmare på hur den fungerar och vad man ska göra om någon drabbas av plötsligt hjärtstillestånd.

Hjrtstartare bild 1

Du behöver inte vara läkare för att rädda liv

Mer än 70% av alla plötsliga hjärtstillestånd inträffar utanför ett sjukhus. Det är upp till 75% större chans för överlevnad vid direkt behandling med hjärtstartare. Hjärtstartaren har en inbyggd dator som bedömer den drabbade personens tillstånd och bestämmer om defibrillering av hjärtat är nödvändigt. Är det inte nödvändigt fungerar inte aktiveringsknappen.

Hjrtstartare bild 2

Om någon drabbas

Om du påträffar någon som har onormal andning eller inte andas alls, larma alltid 112 innan du hämtar hjärtstartaren. Placera väskan bredvid den drabbade och öppna den. På bilden här intill ser du hur innehållet ser ut och de tydliga knapparna. På insidan av väskans lock finns en ”lathund” med enkla instruktioner.

Hjrtstartare bild 3

Så här används hjärtstartaren

• Dra i det gröna handtaget (bild1). Hjärtstartaren kommer nu att börja ”prata” och berätta för dig vad du ska göra.
  • Placera de två elektroderna på den drabbade personens bröst i enlighet med figuren (bild 2). Hjärtstartaren känner av att elektroderna sitter på plats och börjar analyserna patientens hjärtrytm.
  • Tryck på defibrilleringsknappen (bild 3) när hjärtstartaren uppmanar dig att göra det. Den talar också om för dig att ingen får röra vid patienten när elstöten ges.
  • Fortsätt att följa instruktionerna från hjärtstartaren.
  • Genom att trycka på den blå informationsknappen i mitten, markerad med ett ”i” får du instruktioner som hjälper dig att utföra Hjärt-lungräddning (HLR).

Här finner du information om klubbens hjärtstartare (i pdf format).