Medlem i VBK

Klubbhuset minskad upplösning

Viggbyholms båtklubb är en ideell förening som bygger på gemenskap och ett delat intresse för båt- och sjöliv. Under klubbens långa historia har hamnen, genom ett aktivt arbete, utvecklats och förbättras och VBK kan idag stoltsera med att ligga framkant vad gäller brygg- och vinterplatser, aktiviteter samt arbetet för en god miljö och mycket mer.

En uppskattad del av VBK är den omfattande ungdomsverksamheten som erbjuder en trygg och rolig plats för barn och ungdomar att komma i kontakt med segling och sjöliv. Varje år anordnas den populära seglarskolan som erbjuder möjligheter att utveckla sina färdigheter och kunskaper till sjöss samt träning för kappsegling.

Klubbens målsättning är hålla kostnaderna nere och av den anledningen sköts det mesta av verksamheten på ideell basis. Det innebär att samtliga medlemmar är med och hjälper till där det behövs och i det löpande arbetet kring vakthållning, sjö- och torrsättning. Som ett annat exempel kan nämnas att all båthantering sker i egen regi där samtliga subliftförare är medlemmar som blivit utsedda och utbildade för denna arbetsuppgift.

VBK drivs av en medlemsvald styrelse som tillsammans med våra två hamnkaptener sköter vårt kansli och den dagliga driften.

Som medlem i VBK har du tillgång till klubbens lokaler och vår fina klubbholme Furholmen där det varje år anordnas midsommarfirande. Som medlem kan du även ansöka om båtplats, både för sommar och vinter. När du har trätt in i klubben och tecknat avtal så har du möjlighet att nyttja vår fina ramp för sjösättning av din båt eller för att sommartid ställa upp din trailer på vår hamnplan. VBK har även en klubbtidning Vimpeln som ges ut fyra gånger per år. I klubbens regi anordnas även kurser för t.ex VHF och Förarbevis men även andra båtrelaterade aktiviteter.

Viggbyholms Båtklubb är en av landets största båtklubbar med runt 1750 medlemmar och cirka 1250 båtar som hanteras inom verksamheten.

Varmt välkommen till Viggbyhoms Båtklubb!