Sjösättning

IMG 1421 sjösättning anpassad storlek

Sjösättning

Sjösättning sker normalt under perioden april - maj. VBK strävar efter att sjösättningarna kan genomföras på helger. Det går fortare att sjösätta båtar än att torrsätta dem varför det krävs färre dagar för sjösättning än torrsättning.

Din bokning av torrsättning styr turordningen vid sjösättningen, därför kan du bara boka tidpunkten för torrsättning. Tidpunkten för sjösättning är därför beroende på vilken torrsättningstid du valt, en tidig torrsättning medför en sen sjösättning.

Datum för sjösättning

Ditt sjösättningsdatum anslås under mars månad i hamnkontorets korridor och i portnet.
Turordningen anslås på hamnkontoret cirka en vecka innan aktuellt sjösättningsdatum.

Tillfälliga bryggplatser

Tillfälliga bryggplatser för de som endast har vinterplats, anslås ca en vecka innan aktuellt sjösättningsdatum. Dessa tillfälliga platser kan bara utnyttjas fram till nästkommande fredagskväll. Platsen kan komma att tas i bruk av den ordinarie innehavaren i och med den helgens sjösättning.

Tänk på detta innan du sjösätter:

• Städning under och omkring båten skall vara utförd innan båten sjösätts.
  • Inga penslar eller färgburkar får lämnas på planen eller kajen efter sjösättningen.
  • Fäst en förtöjningstamp tamp i för och akter av båten, dessa linor behövs för att tillfällig förtöjning vid sjösättning och när båten glider ur subliften vid sjösättningen.
  • Märk bockar och vaggor med "FÖR" resp "AKTER" och markera kölens läge i vaggan med ett par enkla streck innan båten lyfts. Detta underlättar väsentligt vid upptagningen i höst. Märk det pallnings- och täckningsmaterial som skall ställas inom klubbens område med medlemsnummer.
  • Båtägaren får själv skydda båten mot repor från slingen. OBS! använd ej papper.
  • Efter sjösättningen skall pallningsmaterial upp till vaggbacken eller tas hem före kl.16.00 samma dag. Är båten ej sjösatt till dess, begär av funktionär anvisning var materialet tillfälligt kan ställas.
  • Båten måste förtöjas vid den ordinarie bryggplatsen med godkända förtöjningar. OBS! Inga tillfälliga förtöjningar.
  • Undvika att vistas i området kring rampen eller inom subliftarnas arbetsområde.
  • Det finns inte vagnar till alla medlemmar så lämna tillbaka den du använt så snart du kan.

Till sist

Juniorsektionen driver café under torrsättningsdagarna, ta en paus och fika!

Väl mött till en trevlig start på vår efterlängtade båtsäsong!