Under vintersäsongen

Här följer några punkter som du bör beakta när din båt ligger på land:

• Ditt pallningsmaterial skall senast den 1 november vara hämtat från skogen och placerat vid båten. Kvarvarande material städas bort.
  • Du som bygger heltäckande "hus" kring båten - se till att ditt medlemsnummer finns anbringat så att det är läsbart utifrån utan att presenning måste lossas eller lyftas.
  • Täckningen får skjuta utanför båten max 30 cm på varje sida. Du som har för bred ställning, ändra detta innan du reser den.
  • Täckningen får inte surras i stöttorna.
  • Endast elkablar av godkänd typ och försedda med skyddsjord får användas. Elkablarna måste kopplas bort från elstolparna efter avslutat arbete och lindas upp vid båten. Kommer snön och kabeln ligger kvar på marken är det stor risk att den fastnar i snöslungan.
  • Tänk på brandfaran!
    • Anslutna el-element/kupévärmare får inte lämnas utan tillsyn i båten.
    • Det är inte tillåtet att använda bränsledrivna värmare (gasol, bensin, diesel etc.) i båten för uppvärmning. De får inte fjärrstartas.
    • Det är inte tillåtet att arbeta med öppen låga på upplagsplatsen.
  • Städa alltid under och omkring din båt innan du går för dagen.
  • När vi använder hamnplanen för uppställning är det inte tillåtet att köra fordon mellan båtarna eller parkera där utan särskilt tillstånd från hamnkapten.
  • Var vaksam mot tjuvar även på land. Ta hem det som är värdefullt i båten.

Titta till din båt, pallning och presenning regelbundet. Glöm inte att titta till grannbåten samtidigt!